Rutes per Villores

Rutes per
Cada pas, una aventura

La volta dels peirons

Creus de pedra que marquen el terme o alguna celebració.

Aquesta ruta consisteix en un recorregut circular que permet conéixer els quatre peirons de Villores. Ascendim des de les eres, primer, al de Sant Gregori; a continuació, seguint el camí de pujada, al de Sant Joan; a continuació, al de la Trinitat i, finalment, des de la font i els llavadors, al de Sant Pere. L’itinerari descobreix diferents panoràmiques de la vila i convida a endinsar-se de ple en el característic paisatge natural dels Ports.

• Al peiró de Sant Joan: La ruta comença a la plaça de la Vila, ascendeix cap a l’ermita del Bon Succés, passa per les eres, continua fins al peiró de Sant Gregori i, finalment, arriba al peiró de Sant Joan. Tot i ser de curt recorregut, la recompensa final és immensa: unes magnífiques vistes del terme municipal de Villores sobre un llit de romaní, farigola, espígol, ginebres i savines.
  • Al peiró de la Trinidad: Des del peiró de Sant Joan, el camí continua pujant en direcció oest fins arribar al peiró de la Trinitat. El trajecte ens delecta amb un paisatge típic d’aquestes terres: bancals de parets de pedra seca, ametlers, alzines i una immensa varietat d’herbes aromàtiques.
  • Al peiró de Sant Pere: La plaça de la Vila és el punt d’origen d’un agradable recorregut que porta fins al peiró de Sant Pere. Deixant la plaça arrere, cal anar en direcció a la font, on es troba, senyalitzat, el camí que puja fins al peiró. Un cop dalt, es descobreix una nova perspectiva de la vila: Villores envoltat de bancals de blat, horts i carrasques.

Les Creuetes o Saulons

Són un paratge molt singular de Villores. Es tracta d’un conjunt de roques de sauló (material detrític residual originat per desagregació i alteració del granit, s’erosiona fàcilment i permet escriure, ratllar o dibuixar) que es troben molt a prop del municipi (entre la revolta de Pans i el camí que va cap a Ortells de Villores) i en les quals antigament la gent dibuixava creus o escrivia algun nom. Aquesta tradició s’ha anat passant de generació en generació i encara hui són visibles diverses creus sobre la roca.

Sant Joaquim de la Menadella

Sant Joaquim és una singular necròpolis d’incineració utilitzada durant els segles vii i vi aC. Durant les excavacions es van extraure de la necròpolis 90 individus.

En aquest jaciment podem veure quatre tipus d’enterraments diferents: les cambres funeràries, les cistes, els túmuls i els lòculs.

Les cambres funeràries són estructures quadrades construïdes amb murs de maçoneria a doble cara. En l’espai interior era on es dipositava l’urna funerària.

Les cistes són estructures de forma quadrada formades per pedres o blocs plans clavats a terra, de manera que en delimiten l’espai, i solen cobrir-se amb una llosa a sobre. En el seu interior es dipositaven les restes funeràries.

Els túmuls funeraris són estructures de pedra a l’interior dels quals es deixa un espai per dipositar les restes funeràries.

Els lòculs són estructures excavades en roca on es col·loquen els enterraments.

Com arribar al peiró de Sant Joaquim de la Menadella: Des del peiró de la Trinitat, s’albira el camí que continua cap a les Refoies fins arribar a una pista forestal que passa pel parc eòlic. Quan s’hi arriba, l’escenari que apareix davant dels ulls del visitant és excepcional: el peiró de Sant Joaquim de la Menadella, envoltat d’un gran nombre de molins gegants, als peus dels quals descansen les restes d’una necròpolis de finals de l’Edat de Bronze i principis de l’Edat del Ferro. Per a gaudir d’un paisatge encara més excepcional, es recomana visitar el peiró durant la posta de sol. I si es vol completar la ruta amb una visita a l’ermita construïda també en honor a sant Joaquim, cal seguir la pista forestal, una mica més avall.

GR-331: Camí de Conquesta

Camí de Conquesta és una ruta circular per la comarca dels Ports, un sender de gran recorregut o GR que transcorre per paisatges espectaculars, que travessa muntanyes, rius i valls. Amb 166 quilòmetres repartits en 15 etapes, les persones que el recórreguen podran gaudir de la naturalesa, la història, l’arquitectura, l’arqueologia i l’etnologia del territori. Un recorregut senderista i cultural que suposa un repte i que es podrà registrar amb el segellament de la credencial destinada a aquest fi. En qualsevol dels punts habilitats de la comarca, el visitant podrà adquirir una credencial que servirà per a dur el compte de les etapes completades. Es podrà segellar a les oficines de turisme, bars i ajuntaments dels municipis implicats. A més, per a fer la ruta es podrà adquirir per tan sols 12 euros la topoguia del sender, un llibre amb descripcions tècniques i informació de gran interés sobre tot el recorregut, amb mapes de cada etapa i una petita motxilla d’obsequi.

Ruta del Patrimoni de Villores

Villores-Torre Senyor-Roca de la Taüt-Molí la Cova-Villores

Ruta circular de 10 KM amb 400 metres de desnivell que recorre diferents indrets del patrimoni cultural i paisatgístic del municipi de Villores. Eixint des del nucli urbà i arribant al cementeri, comencem la ruta cap a la Torre Senyor, una edificació fortificada medieval construïda sobre una roca. Una vegada visitada aquesta Torre, ens endinsem pel bosc fins arribar a la Roca de la Taüt, un paratge emblemàtic amb roques de formes peculiars. Després anirem cap a Ortells, i recorrent el Riu Bergantes, arribarem fins el Molí la Cova, un molí de farina mogut per l’aigua. I per acabar, tornarem a Villores.