Rutes per Fuentes de Ayódar

Rutes per
Cada pas, una aventura

Fuentes – Bailia – Fuentes

Eixint de la plaça nova a la dreta, continuarem per la carretera fins que s’acabe i seguirem per la pista de terra fins a ajuntar-nos amb el riu a l’altura d’un canal, per davall del qual passem i que en el seu dia va constituir la pedra angular de l’explotació agrícola al marge dret del riu. Tot dret i cap amunt comença el camí a Torralba, d’aquell color rogenc tan característic del pinastre. A la nostra dreta veurem i, sobretot, escoltarem el riu que ara remuntem.

En el km 2, a la dreta, una zona de pícnic ens anuncia que estem a la Fuente del Zuro. Podem gaudir de la seua aigua fresca i omplir la cantimplora per a continuar novament pel camí de Torralba, on ens trobarem, poc després, amb el naixement del riu, també anomenat Fuente del Río, km 2,6. Tres-cents metres després ix una senda cap a l’esquerra, tenint com a punt de referència una petita cova o abric en el riu que podrem observar a la dreta del camí. La senda ja ens posa en direcció a Fuentes i en el km 3,6, travessant un petit barranc, ens desviarem a l’esquerra per a arribar a uns bancals que ens porten a una altra pista, km 3,9. Pels dos sentits s’arriba a Fuentes, però la nostra ruta continuarà cap a la dreta a unes petites tanques per a cavalls.

Estem a La Bailía. Ara toca tornar. La pista es desvia cap a l’esquerra, cap on es troben les tanques, per a tornar a girar a la dreta immediatament abans d’arribar a aquestes, ja descendint cap al poble. El descens ens mostrarà el poble des del millor lloc per a fer fotografies i alguns corrals semidestruïts als quals no és aconsellable acostar-se molt: hi ha bresques d’abelles. Al final de la pista trobarem la carretera per la qual tornarem a Fuentes.

2 h 15 min

7,7 km

Fuentes-Erica-Fuentes

Eixint de la plaça ens dirigim cap a l’hotel i, només passar-lo, pugem per la pista que, girant a l’esquerra, rodeja el poble per dalt i el deixa finalment arrere. Passant pel mig d’algunes eres i pel costat d’altres tantes, arribarem a uns corrals de nova construcció plens de gossos que lladren molt… i que estan ben tancats.

Poc després, la pista es bifurca; agafarem la de la dreta, que ja comença a pujar lleugerament. Passarem per una petita desviació a l’esquerra que no agafarem, porta directament a unes bresques d’abelles poc amigues de les visites. Continuarem uns 50 m i agafarem una senda a l’esquerra literalment cap amunt. Convé, quan parem a prendre aire, girar-se i contemplar el paisatge, és més suportable.

La senda puja i puja fins a trobar-se amb un aljub, km 1,9 i a 695 m d’altura. Rodegem l’aljub per l’esquerra i cap avall, també literalment. Són aquests els moments en què cal extremar les precaucions; és més perillós cap avall, per això de la inèrcia. En arribar a la pista continuarem per la dreta, al principi en pla i de nou cap amunt.

L’antena queda sempre a la nostra dreta, encara que de vegades no la veiem. En l’encreuament amb la següent pista, km 3, continuarem tot recte, ja baixant. Un quilòmetre més i arribarem a la pista de Torrechiva asfaltada. Cap a la dreta tornarem a Fuentes.

1 h 30 min

5 km

Fuentes – La Tejería – Fuentes

Eixim de la plaça en direcció a l’hotel Viñas Viejas, pugem per la pista i girem a l’esquerra. A 500 metres eixim de la senda que travessa la pista de Torrechiva per a tornar-la a trobar novament (900 m). Continuarem per la pista (dreta) fins a la Tejería, hui en dia en ruïnes, on ix per la dreta la senda que ja no abandonarem.

A partir d’ací vorejarem muntanyes en què a penes es distingeix la mà de l’home, excepte potser per l’abancalament d’aquestes, sempre patents en tota la Serra d’Espadà.

Dos encreuaments importants que cal tindre en compte: en el km 2,7, per la dreta, comencem a descendir; en el km 3, novament per la dreta cap avall. Quasi arribant a la carretera, però sense xafar-la, ens dirigim cap a Fuentes, de forma paral·lela a la carretera, travessem el barranc primer i per damunt de Peñascasicas després. Per a fer-ho, una vegada travessat el barranc, primer agafem la senda de l’esquerra. Peñascasicas és molt fàcil de reconéixer, ja que està completament emmallada per a evitar despreniments.

Des de dalt veurem Fuentes, lloc ideal per a fer fotografies, i baixant arribarem a la pista que ens tornarà al punt de partida.

1 h 30 min

4,4 km

Fuentes – Torralba – Fuentes

Igual que Ruta Bailía fins al desviament a la senda, que no agafarem, seguint per la pista. Seguirem per la pista fins a creuar per tercera vegada un barranc, quasi sempre sec, i agafarem la senda que sale per l’esquerra de la pista i que remunta el barranc. A partir d’ací veurem com la senda es funde amb el barranc per a reaparéixer uns metres més endavant en un anar i vindre intermitent que ens conduirà per enmig del que bé poguera ser una rèplica a escala d’un congost després del qual apareix un pou sec sota una capritxosa pedra perforada a colp d’aigua enfurida. Uns metres abans ix la senda que, abandonant el barranc, ens conduirà enfront de Torralba per la seua cara més fotogènica. Un esmorzar? Deixarem Torralba arrere, direcció Aiòder, passant pel mirador per a una mica després abandonar la carretera per l’esquerra cap amunt per una pista asfaltada que fondrà a roig pinastre uns metres més endavant, ja de terra, tornant a Fonts per la part alta del barranc anteriorment transitat, al costat d’aquells cingles que ja vérem des de baix i que, més que un capritx, constitueixen tot un desafiament a la Llei de la Gravetat. Les vistes des d’ací són realment belles. Arribats a la Bailía, sempre per pista, seguirem recte en comptes de tornar pel mateix lloc que la ruta de la Bailía. Al final, abans d’arribar a la carretera, ambdues s’ajunten. Si tots els camins porten a Roma, és fàcil que totes les pistes porten a Fonts, almenys ací.

4 h 30 min

14,8 km

Fuentes – Zailes – Fuentes

El mateix que la ruta de la Erica fins a la bifurcació. En aquest cas seguirem per l’esquerra fins als “corralicos”, després dels quals abandonarem la pista cap avall, pel barranc. La senda acurta la pista cap a Montant, a la qual va entrant i eixint com si d’una drecera es tratatase, no ho és, primer es va fer la senda, després la pista. Interessant és acostar-se a la Font de la Masada, d’aigua exquisidament fresca. La Masada va estar habitada per diverses famílies fins a entrada la segona meitat del segle XX, dedicant-se principalment a l’agricultura. Tornarem fins al senyal que indica la font i seguirem el nostre camí, evitant per senda les corbes de la pista. Arribant al senyal que indica cap a Montant, agafarem la senda que sale per la dreta cap als corrals, passant per davant d’ells, creuant l’era, reprenent la senda per la dreta fins a trobar una altra que, aquesta vegada cap amunt, ens conduirà fins al cim de Zailes, 827 m. d’altura. Des d’ací es veuen, pel seu cara nord, els cims de Javalambre, al costat d’un parc eòlic, destacant imponent, més al NE, Peñagolosa. Per la cara sud s’aprecia tota la Serra de Espadán. Mirant al sud, per l’esquerra contínua la senda que, al principi de pendent suau i després molt accentuada, ens retornarà a la pista, prop del desviament a la Masada, per a tornar pels Corralicos novament a Fonts.