Rutes per Pavias

Rutes per
Cada pas, una aventura

Pavies – Pedra del frontó – Escales – Calera – Fuente dels tormos – Pavies

La ruta comença en la plaça de l’església i ens dirigim cap al Sud-Aquest on es veurà el  frontó. Una vegada allí es veurà una pedra amb un pi damunt que es queda a la dreta. Una vegada a dalt de la pedra es gira  a l’esquerra, i  es continua  per la senda fins a localitzar unes escales de fusta i un encreuament. Les escales es quedaran a l’esquerra i es continua ascendint per la senda fins a una pista. Una vegada en la pista, es gira a la dreta i es continua per ella uns 200m fins a localitzar una senda a l’esquerra en la qual veu una calera també a l’esquerra.

Se segueix per la senda fins a trobar una pista, per la qual es gira  a la dreta i després d’un 1.5 Km, es troba un senda amb dues fites de pedra en la seua entrada. Es descendeix per ella fins a una pista per la qual es gira a la dreta i se segueix fins a tornar al frontó.

Recursos de la ruta

Els recursos d’interés d’aquesta ruta són:
  • Observació d’un forn de calç antic (Calera)
  • Vistes panoràmiques de les població de Matet i Gaibiel
  • Observació d’un exemplar de Pinus sylvestris

Pavies – Juncosa – Peña morrón – Bassa del llop – Repetidor – Pavies

La ruta comença en la plaça de l’església. S’ix direcció Sud-Aquest fins a localitzar els contendores de recollida de fems on es girarà a l’esquerra. S’ascendirà per el  carrer que es troba a l’esquerra, i pel primer encreuament a la dreta. Res més pujar es veurà el parc a la dreta i just enfront del parc, un carrer per la qual s’ascendirà fins a localitzar un encreuament pel qual es prendrà el carrer que ascendeix fins a localitzar un altre encreuament on es podrà veure un cartell que indica : Ruta 2 Peña el morrón. Es continua per aqueixa direcció uns 200m fins a  una pista de terra. Se seguirà  per aqueixa pista fins a arribar a una font.

Una vegada allí es continuara recte deixant la font a la dreta fins a localitzar unes escales que baixen a un naixement d’aigua. Se segueix la pista deixant les escales a l’esquerra i una senda també a l’esquerra. Es continua fins al final de la pista on la mateixa es converteix en senda per la qual s’ascendirà quedant a l’esquerra una parcel·la de cultiu d’ametlers fins a arribar a la penya morrón. Una vegada a dalt s’anirà a l’esquerra si desitja anar a la penya del morrón i/o a la dreta per a continuar per la senda fins a arribar a la carretera. Una vegada allí  sense eixir a la carretera i amb ella a la dreta, es gira a l’esquerra per a poder localitzar la senda que va a la bassa del llop. Es passarà per  la bassa del llop i es podrà observar l’aljub de la bassa. Es prendrà la primera senda que baixa a l’esquerra i se seguirà sense deixar-la fins a arribar a una pista. Una vegada en la pista,  es baixarà per ella fins al poble on es pot anar per qualsevol carrer descendent que portarà a  la plaça de l’església o prop d’ella.

Recursos de la ruta.

• Font de juncosa on es pot prendre aigua i on es pot observar el naixement d’aquesta.
  • Vistes durant la ruta i puntualment en el mirador de la Penya del Morrón
  • Niu de metralladores guerra civil
  • Aljub de la bassa del llop en ús.
  • En època es pot observar la floració dels camps d’ametlers

Pavies- Refugi calera- Morrón de ventura- Pavies

La ruta comença en la plaça de l’església, es va direcció Sud-Aquest cap al frontó. Una vegada allí  s’ascendirà  per la pedra que té un pi damunt situada a la dreta de la carretera. Una vegada a dalt de la pedra, es trobara un camí a l’esquerra que va paral·lel a la carretera fins a la senda d’ascens. Una vegada  en la senda d’ascens, se seguirà per ella  fins a eixir a una pista. En la pista es girarà a la dreta, per a continuar per la mateixa uns 100 m, on es trobarà una senda que puja a l’esquerra. Una vegada allí es podrà observar un forn de calç.

Se seguirà per aqueixa senda fins a trobar una altra pista la qual  es pren a l’esquerra. La pista descendeix fins a un pla que aparentment no té eixida però a l’esquerra es localitza l’antic camí de Matet. Per aquest camí se segueix uns 200m fins a localitzar una senyalització que pose Refugi calera Morrón de Ventura per a  continuar  fins a localitzar una altra senyalització la qual ens desvia a l’esquerra al refugi de la calera. Aquest edifici és una calera restaurada com a refugi

Una vegada vist el refugi cal tornar per on s’ha entrat per a prendre el desvio a l’esquerra del morrón de ventura. El morrón de ventura és un sortint que té unes vistes espectaculars. Una vegada allí cal tornar per on s’ha entrat fins al pla on  se segueix pel camí de Matet. S’ascendeix  per aqueixa pista fins dalt i se segueix  recte fins a localitzar un encreuament de tres pistes: per on es camina, la que descendeix i la que segueix recte. En l’encreuament es pot observar unes vistes meravelloses dels pobles de voltant i de la penya agujerada. Es continua per la pista que va recte i a 50 m més o menys es localitza la baixada de  la senda  marcada amb dues fites de pedres. Se segueix per  aqueixa senda que descendirà a una pista. Una vegada en la pista es gira a l’esquerra per a arribar en el  frontó i una vegada allí,  es pren la carretera fins a la plaça de l’església i allí es finalitza la ruta.

Recurso de la senda

• Forn de calç
  • Refugi restaurat sobre una calera derruïda
  • Vistes des del Morrón de Ventura
  • Ejemplares de Teixos
  • Trinxeres de la guerra civil

Pavies- Salt del Real- Pavies

La ruta comença en la plaça de l’església, es va direcció Sud-Aquest cap al frontó. Una vegada s’arriba al frontó es pren la pista que ix a la dreta.

Se segueix per aqueixa pista sense desviar-se per cap dels camins que ixen de la pista, fins a veure que la pista es converteix en senda. Se segueix per aqueixa senda i sense deixar-la, porta a un barranc on es troba una passarel·la per a poder creuar. Es continua per la senda fins a eixir a una carretera en la qual es gira immediatament a la dreta per a agafar la via de servei d’aqueixa carretera actualment en desús i fàcilment transitable per tots. S’avançarà per aqueixa via de servei uns 100m fins a localitzar un camí de terra i s’ascendeix per ell fins a veure i creuar una altra vegada la via de servei cap a un camí que es té just davant. Es pren aqueix camí uns 100m fins a veure la primera senda a l’esquerra per la qual es descendeix fins a una cascada xicoteta denominada Salt del Real.

Una vegada en la cascada s’ascendeix per la senda que es queda a l’esquerra .Es contínua per la senda saltant una vegada el barranc i sense deixar-la, s’arriba a un lloc sense eixida on cal creuar el barranc que queda a la dreta. Una vegada es creua, s’arriba a una esplanada per la qual camina pel marge del barranc fins a veure que cal tornar-lo a creuar, aquesta vegada a la dreta. Una vegada creuat cal continuar per la senda avance fins a localitzar una senda que ascendeix a l’esquerra. Es puja per ella fins a arribar a un pista on a la dreta es veu el poble. Es pren la pista cap a la dreta i s’arriba a la font, que sense deixar-la, es passa per davall d’un arc de l’antic molí del poble. Una vegada en la font, es puja pel carrer i es gira a la dreta quan es puga i se segueix recte el carrer per a arribar a la plaça.

• Ruïnes de l’antic molí
  • Salt del real

Pavies – Juncosa – Bassa del llop – Serretilla – Corral de l’abeller – Pavies

La senda comença en la plaça de l’església, s’anirà direcció Sud- Aquest i a l’altura dels contenidors es girarà a l’esquerra. S’ascendirà pel carrer que està enfront dels contenidors de recollida de residus fins a localitzar un carrer a la dreta. S’ascendirà per ella fins a localitzar els gronxadors del poble i es pujarà pel carrer que està enfront dels gronxadors a  l’esquerra. Immediatament es girarà a l’esquerra per a després anar a la dreta i seguir recte fins a localitzar un camí de terra. Es continuarà pel camí de terra fins a la font de juncosa on es podrà omplir aigua. Es continuarà recte, deixant a la dreta la font de juncosa, fins a localitzar el naixement d’aigua de la mateixa font. Una vegada allí, se seguirà la pista deixant el naixement a l’esquerra fins a localitzar la primera senda a l’esquerra. S’ascendirà per ella fins a la carretera la qual es quedarà a la dreta i es prendrà la senda de l’esquerra que va a la bassa del llop. Se seguirà per aqueixa senda fins a l’eixir a una pista, allí es girara l’esquerra i es podran observar la bassa del llop i el seu aljub.

Es continuarà recte per la pista fins a localitzar una segona senda a l’esquerra marcada amb dues fites de pedra i s’ascendirà  per ella. S’arribara  a la serretilla. Sense deixar aquesta senda es contínua fins a localitzar una zona de pinastre (sòl de pedra roja en forma de graveta) on a l’esquerra es queda una senda. S’agafarà aqueixa senda fins a arribar a una altra senda a l’esquerra en la qual es veu,  abans de prendre-la,  un corral denominat corral de l’abeller. Es descendirà per ella deixant a la dreta el corral de l’abeller. Es continuarà baixant per aqueixa senda fins a arribar a una zona on es veuran tres pistes: una l’esquerra, una altra recta i una altra a la dreta. Es prendrà la pista que segueix recta i  a un 1 km més o menys, es localitzara a la dreta un exemplar de surera (Quercus suber) d’enormes dimensions, el qual si es vol veure de prop només cal entrar per la pista per a després eixir per aquesta. Se seguirà avant i s’arribarà a un encreuament, es prendrà la pista de la dreta la qual baixa a la carretera i es passarà pel barranc on es pot gaudir de la vista d’exemplars de Sorbus torminalis, que es queden a la dreta conforme es descendeix cap a la carretera. Allí es girarà a la dreta i per la carretera, al poble.

Recursos de la ruta

• Font de juncosa on avituallar-se d’aigua i on es pot observar el naixement d’aquesta.
  • Aljub de la bassa del llop en ús.
  • Vistes des de la muntanya de la serretilla.
  • Ruïnes d’un antic corral del bestiar que conserva la majoria dels seus arcs
  • Surera de grans dimensions podent ser un dels més grans del Parc Natural i el més gran del terme municipal.
  • Exemplars de perera de muntanya (Sorbus torminalis)
  • Exemplar de teix (Teix)